Publikationen

Die Publikationen von Prof. Dr. Voelpel umfassen bis heute sieben Bücher und mehr als 300 Veröffentlichungen in den führenden wissenschaftlichen Fachzeitschriften u.a. im Academy of Management Journal, Managementzeitschriften: Harvard Business Review (China), Harvard Business Manager, Manager Magazin, sowie in verschiedenen Zeitungen, u.a. der Frankfurter Allgemeinen Zeitung, der Südeuscthen Zeitung und der ZEIT.

Eine Übersicht über seine wissenschaftlichen Publikationen finden Sie hier:


Books:

Leibold, M., & Voelpel, S.C. (in print). Digital rebirth: Wie sich intelligente Unternehmen neu erfinden. Erlangen – New York: Publicis Pixelpark –Wiley VCH.

Leibold, M., & Voelpel, S.C. (in print). Digital rebirth: How companies successfully recreate themselves in the digital era. Erlangen – New York: Publicis Pixelpark –Wiley.

Voelpel, S. C. & Gerpott, F. H. (2017). Der Positiv-Effekt. Mit einer Umstellung der Einstellung das Management revolutionieren. Frankfurt – New York: Campus (Amazon Nr. 1 Besteller; Audible Audio book, Amazon Nr. 1 Besteller, too; Selected getAbstract; rated excellent; TOP36 Business Bestseller 2017; Chinese translation).

Voelpel, S. C. (2016). Entscheide selbst, wie alt du bist. Was die Forschung über das Jungbleiben weiß. Reinbek: Rowohlt (Spiegel-Bestseller Nr. 14 paper back; Amazon Nr. 1 Bestseller in Happiness; Personality as well as Motivation and Success; Korean translation).

Lanwehr, R., Staar, H. & Voelpel, S. C. (2016). Spielfeld Arbeitsplatz! Managementwissen mit Kick. Für Führungskräfte und engagierte Mitarbeiter. Erlangen – New York: Publicis (Vorwort von Roland Berger und Wilfried Porth, Daimler).

Voelpel, S. C. & Fischer, A. A. (2015). Mentale, emotionale und körperliche Fitness. Wie man dauerhaft leistungsfähig bleibt. Erlangen – New York: Publicis (Mit Geleitwort von Frank-Jürgen Weise, CEO Bundesagentur für Arbeit; Klaus Filbry, CEO Werder Bremen; Heinz Kölking, Präsident der Europäischen Vereinigung der Krankenhausdirektoren; Selected getAbstract).

Voelpel, S. C. & Lanwehr, R. (2009). Management für die Champions League. Was wir vom Profifußball lernen können. Erlangen – New York: Publicis (Mit Interviews von Jörg Wontorra und Vorwort von Roland Berger).

Voelpel, S.C., Leibold, M., & Früchtenicht, J.-D. (2007). Herausforderung 50 plus: Konzepte zum Management der Aging Workforce: Die Antwort auf das demographische Dilemma. Erlangen – New York: Publicis-Wiley (Vorwort von Heinrich von Pierer; Vorwort von Klaus Jacobs).

Leibold, M., & Voelpel, S.C. (2006). Managing the aging workforce: Challenges and solutions. New York: Wiley (Foreword by H. von Pierer, Chairman of the Supervisory board of Siemens; Prologue by Klaus Jacobs, Chairman of Adecco).

Davenport, T., Leibold, M., & Voelpel, S.C. (2006). Strategic management in the innovation economy. Strategy approaches and tools for dynamic innovation capabilities. New York: Wiley (Foreword by H. von Pierer, CEO of Siemens).

Voelpel, S.C. (2003). The mobile company. An advanced organizational model for accelerating knowledge, innovation and value creation. St. Gallen: IFPM. (Appraised as Top Research in Hilb (2008): by T. Davenport, M. Leibold and H. von Pierer, CEO of Siemens).

Books (Edited)

Staudinger, U.M. Godde, B., Heidemeier, H., Kudielka-Wüst, B., Schömann, K., Stamov-Roßnagel, C., Voelcker-Rehage, C., Voelpel, S.C. (Eds.) (2011). Den demografischen Wandel meistern: Eine Frage der Passung. Bielefeld: Bertelsmann.

Peer-Reviewed Articles

Pletzer, J. L., Balliet, D. P., Joireman, J., Kuhlman, D. M., Voelpel, S. & Van Lange, P. A. M. (in press). Social Value Orientation, Expectations, and Cooperation: A Meta-Analysis. European Journal of Personality.

van Vianen, A. E. M., Rosenauer, D., Horstmeier, C. A. L., Homan, A. C., & Voelpel, S. C. (in press). Career Mentoring in Context: A Multilevel Study on Differentiated Career Mentoring and Career Mentoring Climate. Human Resource Management. ###

Gerpott, F.H., van Quaquebeke, N., Schlamp, S. & Voelpel, S. C. (in press). An identity perspective on ethical leadership: The interplay of follower moral identity and leader group prototypicality. Journal of Business Ethics. ###

Gutermann, D., Lehmann-Willenbrock, N., Boer, D., Born, M.P. & Voelpel, S. C. (2017). How leaders affect followers‘ work engagement and performance: Integrating leader-member exchange and crossover theory. British Journal of Management, 28, 299-314

Korff, J., Biemann, T., & Voelpel, S. C. (2016). Differentiating HR Systems’ Impact: Moderating Effects of Age on the HR System–Work Outcome Association“. Journal of Organizational Behavior, ###, DOI: 10.1002/job.2130.

Korff, J., Biemann, T., & Voelpel, S. C. (2016). Human resource management systems and work attitudes: The mediating role of future time perspective. Journal of Organizational Behavior, ###. DOI: 10.1002/job.2110

Buengeler, C., Homan, A. C., & Voelpel, S. C. (2016). The challenge of being a young manager: The effects of contingent reward and participative leadership on team-level turnover depend on leader age. Journal of Organizational Behavior, 37, 1224- 1245

Gerpott, F. H., Lehmann-Willenbrock, N. & Voelpel, S. C. (2017). A phase model of intergenerational learning in organizations. Academy of Management Learning and Education, 16 (2), 193-216

Deinert, A., Boer, D. Homan, A. C., Voelpel, S. C. & Gutermann, D. (2016). Transformational leadership sub-dimensions and their link to leaders‘ personality and performance. The Leadership Quarterly, 26 (6), 1095-1120.

Horstmeier, C. A. L., Boer, D., Homan, A. C., & Voelpel, S. C. (2017). The differential effects of transformational leadership on multiple identifications at work: A meta-analytic model. British Journal of Management, 28, 280-298.

Horstmeier, C., Homan, A. C., Rosenauer, D., & Voelpel, S. C. (2016). Developing multiple identifications through different social interactions at work. European Journal of Work and Organizational Psychology, 25, 928-944

Boer, D., Deinert, A., Homan, A. C., & Voelpel, S. C. (2016). Revisiting the mediating role of leader-member exchange in transformational leadership: The differential impact model. European Journal of Work and Organizational Psychology, 25, 883-899

Homan, A. C., Buengeler, C., Eckhoff, R. A., Van Ginkel, W. P., & Voelpel, S. C. (2015). The interplay of diversity training and diversity beliefs on team creativity in nationality diverse teams. Journal of Applied Psychology, 100, 1456-1467.

Pletzer, J. L., Nikolova, R., Kedzior, K. K., & Voelpel, S. (2015). Does gender matter? Female representation on corporate boards and firm performance- a meta-analysis. PLOS ONE, 10(6), 1–20 e0130005.

Rosenauer, D., Homan, A. C., Horstmeier, C. A. L., & Voelpel, S. C. (2016). Managing nationality diversity: The interactive effect of leaders‘ cultural intelligence and task interdependence. British Journal of Management, 27, 628-645.

Lloyd, K., Boer, D. & Voelpel, S. C. (2015). From listening to leading: Towards an understanding of supervisor listening within the framework of leader-member exchange theory. International Journal of Business Communication, ##(##), 1–18. [Published online before print February 25, 2015, doi: 10.1177/2329488415572778:

Lloyd, K., Boer, D., Keller, J. W. & Voelpel, S. C. (2015). Is my boss really listening to me? The impact of perceived supervisor listening on emotional exhaustion, turnover intention, and organizational citizenship behavior. Journal of Business Ethics, 130(3), 509–524

Lloyd, K., Boer, D., Kluger, A. & Voelpel, S. C. (2014). Examining intra-individual and interpersonal outcomes and underlying mechanisms of listening. International Journal of Listening, 29(1), 12–29.

Schwaer, C., Biemann, T., & Voelpel, S. C. (2012). Antecedents of employee’s preference for knowledge-sharing tools. The International Journal of Human Resource Management, 23(17), 3613–3635.

Kearney, E. & Voelpel, S. C. (2012). Diversity research – What do we currently know about how to manage diverse organizational units? Zeitschrift für Betriebswirtschaft (now Journal of Business Economics), 82(3), 3-18.

Schaffer, S., Kearney, E., Voelpel, S. C. & Koester, R. (2012). Managing demographic change and diversity in organizations: How feedback from coworkers moderates the relationship between age and innovative work behavior. Zeitschrift für Betriebswirtschaft (now Journal of Business Economics), 82(3), 45-68.

Ruess, M. & Voelpel, S. C. (2012). The PMI scorecard: A tool for successfully balancing the post-merger integration process. Organizational Dynamics, 41(1), 78-84.

Biemann, T., Cole, M.S. & Voelpel, S. C. (2012). Within-group agreement: On the use (and misuse) of rWG and rWG(J) in leadership research and some best practice guidelines. Leadership Quarterly, 23(1), 66-80.

Voelpel, S. C. & Streb, C. & (2010). A balanced scorecard for managing the aging workforce. Organizational Dynamics, 39(1), 84-90.

Voelpel, S. C. & Kearney, E. (2010). Trust within organizations – Benefiting from demographic changes by fostering intra-organizational trust. Journal of Academic Perspectives, 3(3), 1-17) [Reprint from Voelpel, S., & Kearney, E. (2008). Trust within organizations – Benefiting from demographic changes by fostering intra-organizational trust. Forum on Public Policy: Journal of the Oxford Roundtable, 4(1), 1-17.]

Streb, C. & Voelpel, S. C. (2009). Analyzing the Effectiveness of Contemporary Aging Workforce Management – The Case of Daimler AG. Organizational Dynamics, 38(4), 305-311.

Korff, J., Biemann, T., Voelpel, S. C., Kearney, E. & Stamov Roßnagel, C. (2009). HR Management for an Aging Workforce – A Life-Span Psychology Perspective. Zeitschrift für Personalpsychologie (now Journal of Personnel Psychology), 8(4), 201-213.

Streb, C., Voelpel, S. C. & Leibold, M. (2009). Aging Workforce Management in the Automobile Industry: Defining the Concept and its Constituting Elements. Zeitschrift für Personalforschung (now German Journal of Research in Human Resource Management), 23(1), 8-27.

Kearney, E., Gebert, D. & Voelpel, S. C. (2009). When and how diversity benefits teams: the importance of team members need for cognition. Academy of Management Journal, 52(3), 581-598.

Stamov Roßnagel, C., Schulz, M., Picard, M. & Voelpel, S. C. (2009). Researcher-Practitioner Collaboration in Action: Older Workers’ Informal Learning Competency. Zeitschrift für Personalpsychologie (now Journal of Personnel Psychology), Special Issue: Demographic Change in Work Organizations, 8, 71-76.

Voelpel, S. C., & Kearney, E. (2008). Trust within organizations – Benefiting from demographic changes by fostering intra-organizational trust. Forum on Public Policy: Journal of the Oxford Roundtable, 4(1), 1-17.

Kearney, E., Voelpel, S. C., & Gebert, D. (2008). Examining the interaction of demographic diversity and personality – The role of need for cognition. Academy of Management Best Paper Proceedings, 1-6.

Voelpel, S. C., Eckhoff, R., & Förster, J. (2008). David against Goliath? Group size and bystander effects in virtual knowledge sharing. Human Relations, 61(2), 273-297.

Streb, C., Voelpel, S. C., & Leibold, M. (2008). Managing the aging workforce: Status quo and implications for the advancement of theory and practice. European Management Journal, 26(1), 1-10.

Han, Z., & Voelpel, S. C. (2007). Knowledge Sharing in China: Reflections about Siemens’ Experiences with ShareNet. Journal of Asian Business, 23(1). 123-143.

Nonaka, I., von Krogh, G., & Voelpel, S. C. (2006). Organizational knowledge creation theory: Evolutionary paths and future advances. Organization Studies, 27(8), 1179-1208.

Voelpel, S. C., von Pierer, H., & Streb, C. (2006). Mobilizing organizations for innovation and value creation: An integrated model of the mobile company. Journal of Knowledge Management, 10(6), 5-21.

Voelpel, S. C., Leibold, M., & Tekie, E. (2006). Managing purposeful organizational misfit: Exploring the nature of industry and organizational misfit to enable strategic change. Journal of Change Management, 06(3), 257-276.

O’Donnell, D., Henriksen, L., & Voelpel, S. C. (2006). Becoming critical on intellectual capital (Guest Editorial). Journal of Intellectual Capital, 07(1), 5-11.

Voelpel, S. C., Leibold, M., Eckhoff, R., & Davenport, T. (2006). The tyranny of the balanced scorecard in the innovation economy. Journal of Intellectual Capital, 07(1), 43-60.

Voelpel, S. C., Dous, M., & Davenport, T. (2005). Five steps to creating a global knowledge-sharing system: Siemens Share-Net. Academy of Management Executive (now Academy of Management Perspectives), 19(2), 9-23.

Beer, M., Voelpel, S. C., Leibold, M., & Tekie, E. (2005). Strategic management as organizational learning: Developing fit and alignment through a disciplined process. Long Range Planning, 38(5), 445-465.

Voelpel, S. C., Leibold, M., Tekie, E., & von Krogh, G. (2005). Concurrentiestrategie zonder ‘rode koningin’-effect: verkennen van mogelijke bedrijfsmodellen (Competitive Strategy without the Red Queen Effect: Exploring Potential Business Models). Holland Management Review, 102, 32-44.

Voelpel, S. C., Leibold, M., Tekie, E., & von Krogh, G. (2005). Escaping the Red Queen Effect in competitive strategy: How managers can change industry rules by sense-testing their business models. European Management Journal, 23(1), 37-49.

Voelpel, S. C., & Han, Z. (2005). Managing knowledge sharing in China: The case of Siemens ShareNet. Journal of Knowledge Management, 9(3), 51-63.

Voelpel, S. C., Leibold, M., & Streb, C. (2005). The innovation meme: Managing innovation replicators for organizational fitness. Journal of Change Management, 5(1), 57-69.

Leibold, M., Voelpel, S. C., & Tekie, E. (2004). Managerial levers in cultivating new mental space for business innovation. South African Journal of Business Management, 35(4), 61-71.

Voelpel, S. C., Leibold, M., & Habtay, S. (2004). A three-phased approach for developing dynamic organizational fitness. Management Dynamics, 13(3), 40-51.

Voelpel, S. C., & Davenport, T. (2004). Siemens takes four steps – establishment of a global knowledge sharing system. Harvard Business Review (China), 3(9), 128-137.

Voelpel, S. C., Leibold, M., & Tekie, E. (2004). The wheel of business model reinvention: How to reshape your business model leapfrog competitors. Journal of Change Management, 4(3), 259-276.

Voelpel, S. C., Leibold, M., & Mahmoud, K. (2004). The organizational fitness navigator: Enabling and measuring organizational fitness for rapid change. Journal of Change Management, 4(2), 123-140.

Voelpel, S. C. (2002). Strategic intellectual capital creation. Journal of Intellectual Capital, 3(2), 118-127.

Gibbert, M., Leibold, M., & Voelpel, S. C. (2001). Rejuvenating corporate intellectual capital (IC) by co-opting customer competence. Journal of Intellectual Capital, 2(2), 109-126.

Davenport, T., & Voelpel, S. C. (2001). The rise of knowledge towards attention management. Journal of Knowledge Management, September, 5(3), 212-221. (Emerald Literati Club: „CONGRATULATIONS!…number ONE in Emerald’s Top 10 Most Accessed Articles…“).

Book Chapters

Schlamp, S., Gerpott, F. H., & Voelpel, S. C. (in press). The steep way to the top: Barriers to female leadership in tall hierarchical organizations. In C. Cooper, A.-S. Antoniou & C. Catrell (Eds.), Women, business and leadership: Gender and organizations (pp. ##-##). Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.

Gerpott, F. H. & Voelpel, S. C. (under review). The dark side of the transformational leadership paradigm: Why leadership education curricula need to be reconsidered. In: A. Stachowicz-Stanusch & G. Mangia (Eds.): Dark Sides of Business and Higher Education Management (pp. ##-##). New York, NY: Business Expert Press.

Gerpott, F. & Voelpel, S. (in press). Generation X, Y, Z? Intergenerationale Lernprozesse in Unternehmen als Instrument der Personalentwicklung. In: Genkova, P. & Ringeisen, T. (Eds.): Handbuch Diversity Kompetenz (pp. 257-270). Berlin, Germany: Springer.

Gerpott, F. H., Lehmann-Willenbrock, N., & Voelpel, S. C. (2016). Intergenerational learning in organizations: A framework and discussion of opportunities. In R. Burke, C. Cooper, & A.-S. Antoniou (Eds.), The aging workforce: Individual, organizational, and societal challenges (pp. 241-267). Bingley, UK: Emerald.

Gerpott, F. H. & Voelpel, S. C. (2016). Lies, damned lies? Ethics in business statistics, In: K. Ogunyemmi (Ed.): Teaching ethics across the management curriculum: contributing to a global paradigm shift. Volume III. In: O. Laasch (Ed.): Principles for responsible management education collection (pp. 109-132). New York, NY: Business Expert Press.

Gerpott, F. & Voelpel, S. (2014). Seite an Seite: Intergenerationale Qualifizierung. In: K. Schwuchow & J. Gutmann (Eds.): Personalentwicklung. Themen – Trends – Best Practices 2015 (pp. 382-390). Freiburg: Haufe

Voelpel, S.C., Dous, M. & Davenport, T.H. (2013). Five steps to creating a global knowledge-sharing system: Siemens Share-Net. In: P.N. Gooderham, Grøgaard, B. and Nordhaug, O. (Eds.), International Management: Theory and Praxis (pp. 230-250). Cheltenham: Edward Elgar.

Voelpel, S.C., Sauer, A. & Biemann, T. (2012). Career Planning for Mid-and Late-Career Workers. In: J.W. Hedge and W.C. Borman (Eds.), The Oxford handbook of work and aging (pp. 501-519). New York, NY: Oxford University Press, Inc.

Janz, K., Buengeler, C., Eckhoff, R.A., Homan, A.C., & Voelpel, S.C. (2012). Leveraging age diversity in times of demographic change: The crucial role of leadership. In C.L. Scott and M.Y. Byrd (Eds.) Handbook of Research on Workforce Diversity in a Global Society: Technologies and Concepts (pp.163-184). Hershey, PA: IGI Global.

Afting, M., & Voelpel, S. (2012). Von der Personalentwicklung zur Geschäftsentwicklung. In K. Schwuchow & J. Gutmann (Eds.), Trendbuch Personalentwicklung 2012 (pp. 119-125). Munich/Unterschleißheim: Luchterhand.

Noethen, D., & Voelpel, S. (2011). Der Einfluss von Führungskräften auf Einstellungen und Verhaltensweisen ihrer Mitarbeiter und Konsequenzen für relevante Handlungsfelder im demografischen Wandel. In Staudinger, U.M. Godde, B., Heidemeier, H., Kudielka-Wüst, B., Schömann, K., Stamov-Roßnagel, C., Voelcker-Rehage, C., Voelpel, S.C. (Eds.), Den demografischen Wandel meistern: Ein Frage der Passung (pp. 79-96). Bielefeld: Bertelsmann.

Streb, C., Voelpel, S., Leibold, M. & Lanwehr, R. (2011). What Constitutes Aging Workforce Management? Lessons Learned in an Industry-Specific Case Study. In: C. Bornemeyer and J. Schneider (Eds.), Aging Society and its Implications for Services Marketing – Approaches in Hospitality, Tourism and Transport (pp. 75-100). Bad Honnef: K.H. Bock.

Voelpel, S., Dous, M., & Davenport, T. (2010). Main case: Siemens Share-Net – Five steps to creating a global knowledge-sharing system. In: N. Thomson & C.-B. Fuller (Eds.), Basic Strategy in Context: European Text and Cases (pp. 284-297). Chichester: Wiley.

Voelpel, S. (2009). Die Aging Workforce Scorecard für gesteigerte Produktivität und Innovation. In: K. Schmidt, R. Gleich and A. Richter (Eds.), Gestaltungsfeld Arbeit und Innovation: Perspektiven und Best Practices aus dem Bereich Personal und Organisation (pp. 231-246). München: Rudolf Haufe.

Heidemeier, Heike, Stefan Baron, Catherine E. Bowen, Ben Godde, Daniela Noethen, Klaus Schömann, Mireille Trautmann, Claudia Voelcker-Rehage, Sven Voelpel, and Ursula Staudinger (2009): Betriebliche Herausforderungen im demografischen Wandel: Erste Ergebnisse der interdisziplinären Studie demopass. In: Klaus Henning, Ingo Leisten, and Frank Hees (Eds.), Innovationsfähigkeit stärken – Wettbewerbsfähigkeit erhalten. Präventiver Arbeits- und Gesundheitsschutz als Treiber., Aachener Reihe Mensch und Technik (pp. 49-64). Aachen: Wissenschaftsverlag Mainz.

Voelpel, S. (2008). The Mobile Company [appraised as top research in the accompanying commentary by T. Davenport, M. Leibold and H. von Pierer]. In M. Hilb (Ed.), Neue Management-Konzepte im Praxistest (pp. 47-60). Zürich: Versus.

Staudinger, U. M., Roßnagel, C., & Voelpel, S. (2007). Personalmanagement und demographischer Wandel – eine interdisziplinäre Perspektive. In K. Schwuchow & J. Gutmann (Eds.), Jahrbuch Personalentwicklung 2008 – Ausbildung, Weiterbildung, Management Development (pp. 295-304). Munich/Unterschleißheim: Luchterhand.

Voelpel, S., Dous, M., Brenner, W., & Kolbe, L. (2007). Knowledge transfer in global organizations: The case of Siemens. In: A. Salazar and M. Sawyer (Eds.), Handbook of information technology in organizations and electronic markets (pp. 161-178). Singapore: World Scientific Press.

Han, Z., & Voelpel, S. (2006). Internationale Personalentwicklung – Herausforderung China. In K. Schwuchow & J. Gutmann (Eds.), Jahrbuch Personalentwicklung 2007 – Ausbildung, Weiterbildung, Management Development (pp. 113-119). Munich/Unterschleißheim: Luchterhand.

Voelpel, S., Leibold, M., & Streb, C. (2006). The innovation meme: Managing innovation replicators for organizational fitness. In T. Davenport, M. Leibold and S. Voelpel (2006), Strategic management in the innovation economy. Strategy approaches and tools for dynamic innovation capabilities (pp. 323-334). New York: Wiley.

Gibbert, M., Jenzowsky, S., Jonczyk, C., Thiel, M., & Voelpel, S. (2005). ShareNet – the next generation knowledge management. In M. Leibold, G. Probst & M. Gibbert (Eds.), Strategic management in the knowledge economy: New approaches and business applications, 2nd revised Ed (pp. 49-66). New York: Wiley.

Davenport, T., & Voelpel, S. (2002). Introduction to basic concepts, project types, organizational structures and IT in knowledge management. In O. Sukowski & M. Eppler (Eds.), Knowledge management case studies: Project experiences implementation insights, key questions (pp. 11-26). St. Gallen: NetAcademy Press.

Gibbert, M., Jenzowsky, S., Jonczyk, C., Thiel, M., & Voelpel, S. (2002). ShareNet – the next generation knowledge management. In M. Leibold, G. Probst & M. Gibbert (Eds.). Strategic management in the knowledge economy: New approaches and business applications (pp. 47-64). New York: Wiley.

Kugler, P., Gibbert, M., Jonczyk, C., & Voelpel, S. (2002). ShareNet: Giving a nudge to a knowledge-based business model at Siemens ICN. In: O. Sukowski & M. Eppler (Eds.), Knowledge management case studies: Project experiences implementation insights, key questions (pp. 27-47). St. Gallen: NetAcademy Press.

Kugler, P., Gibbert, M., Jonczyk, C., & Voelpel, S. (2002). ShareNet: Giving a nudge to a knowledge-based business model at Siemens ICN. Teaching note. In O. Sukowski & M. Eppler (Eds.), Knowledge management case studies: Project experiences implementation insights, key questions (pp. 49-57). St. Gallen: NetAcademy Press.

Gibbert, M., Jenzowsky, S., Jonczyk, C., Thiel, M., & Voelpel, S. (2002). ShareNet – the next generation knowledge management. In T. Davenport & G. Probst (Eds.), Knowledge management case book. Best practices, 2nd revised Ed (pp. 42-59). New York: Wiley.

Gibbert, M., Kugler, P., Voelpel, S., & Leibold, M. (2002). Getting real about knowledge sharing: the premium-on-top bonus system. In T. Davenport & G. Probst (Eds.), Knowledge management case book. Best practices, 2nd revised Ed. (pp. 260-278). New York: Wiley.

Kugler, P., Gibbert, M., & Voelpel, S. (2001). Internationalen Wissensaustausch visualisieren und motivieren. In P. Pawlowsky & R. Reinhardt (Hrsg.), Wissensmanagement für die Praxis: Methoden und Instrumente zur erfolgreichen Umsetzung (pp. 275-302). Berlin/Neuwied: Luchterhand.

Gibbert, M., Jonczyk, C., & Voelpel, S. (2000). ShareNet – the next generation knowledge management. In T. Davenport & G. Probst (Eds.), Knowledge management case book. Best practices (pp. 22-39). New York: Wiley.

Gibbert, M., Kugler, P., & Voelpel, S. (2000). Getting real about knowledge sharing: the premium-on-top bonus system. In T. Davenport & G. Probst (Eds.), Knowledge management case book. Best practices (pp. 200-217). New York: Wiley.

Articles with Editorial Reviews

Voelpel, S. C. (2016, ## #). Digitalisierung, neu denken: Auf die Umstellung der Einstellung kommt es an!, Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), B###.

Gerpott, F. H., Niederhausen, H. & Voelpel, S. C. (2016). Alter ist relativ: Wie eine neue Haltung zum Altern(n) die Leistungsfähigkeit erhöhen kann. Personalführung, 49(7-8), 62-67.

Voelpel, S. C. (2015, September 20). Im Wettlauf: Digitalisierung versus Demografie. Verlagsspezial Demografie im Dialog, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS), B1.

Voelpel, S.C. (2015, September 20). Rente mit 100! Ein Manifest für unsere Freiheit. Verlagsspezial Demografie im Dialog, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS), B4.

Schlamp, S., Gerpott, F. & Voelpel, S. (2015). Kritischer Trend Generationenmanagement. Personalwirtschaft, 42(10), 45-47.

Voelpel, S. C. & Gerpott, F. H. (2015). Lernst Du noch oder arbeitest Du schon? Vier Empfehlungen für den Erfolg von Projektseminaren. Forschung & Lehre, 22(8), 658-659.

Gerpott, F. H. & Voelpel, S. C. (2015). Klassiker der Organisationsforschung: Ikujiro Nonaka. OrganisationsEntwicklung, 33(4), 90-94.

Voelpel, S. C. (2015, Mai 3). Paradigmenwechsel im demographischen Wandel, Verlagsspezial Demographie und Gesundheit – Neues Denken für eine neue Arbeitswelt – Die Führungskultur der Zukunft, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS), B1.

Voelpel, S.C. & Conradi, F. (2015, Mai 3). Neues Denken für eine neue Arbeitswelt, Verlagsspezial Demographie und Gesundheit – Neues Denken für eine neue Arbeitswelt – Die Führungskultur der Zukunft, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS).

Gerpott, F. H. & Voelpel, S. C. (2015). Die Zukunft gehört dem Individuum – Innovation durch Vielfalt: Vom Diversitäts- zum Individualitätsmanagement. Personalführung, 48(5), 45-51.

Voelpel, S.C. (2015, März 26). Querdenkern Räume öffnen, Verlagsspezial Lebenszeit, Die Zeit, 13, 4.

Voelpel, S. C. (2015). Das Wohlbefinden entscheidet. Personalführung, 48(1), ##-##.

Voelpel, S. C. (2014). Globales Programm mit lokalen Schwerpunkten. Personalwirtschaft, Sonderheft BGM, 41(11), 37-38.

Voelpel, S.C. (2014, November 15). Motivation und Leistung: Die Olympiamedaillengewinner zum Vorbild, Magazin für Gesundheit und Wohlbefinden – Gesund …, Die Zeit, 47, 14-15.

Voelpel, S.C. (2014, October 9). Auf die Umstellung der Einstellung kommt es an, Magazin für Gesundheit und Wohlbefinden – Gesund …, Die Zeit, 42, 22.

Voelpel, S.C. (2014, October 9). Gesunde Unternehmenskultur: Chefsache, Magazin für Gesundheit und Wohlbefinden – Gesund …, Die Zeit, 42, 14-15.

Voelpel, S. C. & Gerpott, F. H. (2014). Generationenübergreifend in Bewegung kommen. Fachteil: Betriebliches Gesundheitsmanagement. Personalwirtschaft, 41(10), 70-72.

Voelpel, S. (2014, September 24). Hattrick für Management und Profifußball. Verlagsspezial Innovationen aus Südwestfalen, Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), 222, V4.

Voelpel, S. C. (2014, July 21). Nichtraucher bekommen mehr Geld, Wirtschaftsteil, Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), 166, 18.

Gerpott, F., Jordano-Kudalis, L., Lehmann-Willenbrock, N. & Voelpel, S. C. (2014). Reden Sie noch oder führen Sie schon? Wie Sie durch gezielte Kommunikation zur Führungskraft werden. Personalführung, 47(8), 70-75.

Voelpel, S.C. (2014, June 28). Fit wie die Profis, Magazin für Gesundheit und Wohlbefinden – Gesund bewegen, Die Zeit, 8, 4-9.

Voelpel, S.C. (2014, June 28). Abnehmen im Schichtbetrieb, Magazin für Gesundheit und Wohlbefinden – Gesund bewegen, Die Zeit, 8, 14-15.

Voelpel, S.C. (2014, June 04). Die neue Welt der Medizin, Wirtschaftsteil, Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), 128, 19.

Niederhausen, F., Voelpel, S. C. & Gerpott, F. H. (2014). Was gemischte Teams erfolgreich macht. Personalwirtschaft, 41(5), 36-38.

Gerpott, F. H. & Voelpel, S. C. (2014). Wer lernt was von wem? Wissensaustausch in altersgemischten Lerngruppen. PERSONALquarterly, 66(3), 16-21.

Gerpott, F. H. & Voelpel, S. C. (2014). Zurück auf Los! Warum ein Überdenken des transformationalen Führungsstils notwendig ist. Personalführung, 47(4), 17-21.

Voelpel, S. C. (2014, März 16). Innovationen durch Vielfalt. Verlagsspezial Internationalisierung, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS), 130, B3.

Behrens, B., & Voelpel, S.C. (2014, Februar 13). Gesund und engagiert in Zeiten des Wandels arbeiten, Magazin für Gesundheit und Wohlbefinden – Gesund arbeiten, Die Zeit, 8, 14-17.

Voelpel, S. (2013, November 8). Intergenerationelle Qualifizierung. Verlagsspezial Innovation, Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), 130, V2.

Afting, M. & Voelpel, S. (2012). Die Rendite der Weiterbildung. Harvard Business Manager, 45(4), 60-65. [Reprint under the topic of „Die Andersmacher: Was Sie von zehn außergewöhnlichen Unternehmen lernen können“ from Afting, M. & Voelpel, S. (2011). Die Rendite der Weiterbildung. Harvard Business Manager, 44(7), 72-78.]

Afting, M. & Voelpel, S. (2011). Die Rendite der Weiterbildung. Harvard Business Manager, 44(7), 72-78.

Voelpel, S. (2011, June 3). Nachhaltige Wettbewerbsvorteile im demographischen Wandel. Verlagsbeilage Gesundheit und Arbeit, Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), 128, B3.

Noethen, D., & Voelpel, S. (2011). Baby-Boomer-Wissen, Bye-bye?!? Wie kann das Wissen der Baby Boomer bewahrt werden – ein wissenschaftlicher Blick auf den intergenerationalen Wissenstransfer. Ökologisches Wirtschaften, 30(2), 39-42.

Lanwehr, R., Fiedler, H. & Voelpel, S. (2011). Identifikation und Potentialschätzung von Talenten – High Tech aus dem Profifußball. Personalwirtschaft, 38(4), 38-42.

Afting, M., Cengiz, C., Richter, O. & Voelpel, S. (2010). Hohe Qualifikation – höherer Profit. Personalwirtschaft, 37(10), 55-57.

Ruess, M. & Voelpel, S. (2010). Ausbalancierte Inhalts- und Akteursorientierung als zentraler Erfolgsfaktor während der Post-Merger-Integration. Best-Practice-Beispiel BOC-Übernahme durch Linde. M&A Review, (7), 337-343.

Voelpel, S. & Lanwehr, R. (2010). Unternehmenskultur Teil 2: Teamgeist, Fairplay und Siegeswille. Manager Magazine Online, (Nr. 4 out of four articles), July 7th, 2010.

Voelpel, S. & Lanwehr, R. (2010). Unternehmenskultur Teil 1: Wenn alle mitmachen sollen. Manager Magazine Online, (Nr. 4 out of four articles), July 7th, 2010.

Voelpel, S. & Lanwehr, R. (2010). Strategisches Management Teil 2: Der Mentor und der Producer. Manager Magazine Online, (Nr. 3 out of four articles), July 5th, 2010.

Voelpel, S. & Lanwehr, R. (2010). Strategisches Management Teil 1: Wie Fußball-Manager entscheiden. Manager Magazine Online, (Nr. 3 out of four articles), July 5th, 2010.

Voelpel, S. & Lanwehr, R. (2010). Fußball-Management: Wenn Emotion zum Erfolg wird. Manager Magazine Online, (Nr. 2 out of four articles), July 2nd, 2010.

Voelpel, S. & Lanwehr, R. (2010). Profifußball Teil 2: Schlagfertig, innovativ und proaktiv. Manager Magazine Online, (Nr. 1 out of four articles), June 30th, 2010.

Voelpel, S. & Lanwehr, R. (2010). Profifußball Teil 1. Management für die Champions League. Manager Magazine Online, (Nr. 1 out of four articles), June 30th, 2010.

Müller, M., Lanwehr, R. & Voelpel, S. (2010). Mehrdimensionales Management. Viele Bälle im Spiel. ManagerSeminare 13 (7), 18-24.

Koch, J. & Voelpel, S. (2009). Bewältigung des Demographischen Wandels im öffentlichen Dienst. Personalführung, 43(5), 48-56.

Voelpel, S., & Gunsch, D. (2009). König Fußball macht es vor. Fachteil Teambuilding. Personalwirtschaft, 36(3), 45-47.

Streb, C., Hilbig, W., & Voelpel, S. (2009). Altersproblemen entgegenwirken. Das Mercedes-Benz-Werk Bremen hat unter anderem ein demographieorientiertes Rotations- und Versetzungssystem implementiert. Personalmagazin, 11(1), 24-25.

Korff, J., Biemann, T., Voelpel, S. (2009). Der ältere Mitarbeiter, das unbekannte Wesen! Strategisches Personalmanagement im demografischen Wandel. Personalwirtschaft, 36(1), 44-46.

Voelpel, S., & Koch, J. (2008). Früh übt sich. Fachteil: Demographischer Wandel in KMU. Personalwirtschaft, 35(12), 51-53.

Voelpel, S., & Koch, J. (2008). Erfahrene Talente Bringen Weitblick. Fachteil: Demographischer Wandel in KMU. Personalwirtschaft, 35(10), 44-46.

Voelpel, S., & Koch, J. (2008). Zeitsammler und Talentjäger. Fachteil: Demographischer Wandel in KMU. Personalwirtschaft, 35(9), 46-49.

Voelpel, S., & Koch, J. (2008). Wissen ist Marktstellung. Fachteil: Demographischer Wandel in KMU. Personalwirtschaft, 35(8), 44-46.

Voelpel, S., & Koch, J. (2008). Die passende Dosis finden. Fachteil: Demographischer Wandel in KMU. Personalwirtschaft, 35(7), 46-48.

Voelpel, S., Koch, J. & Afting, M. (2008). Wir sind DB. Gesichter, Stars und Hidden Champions: Das Talent Management der Deutschen Bahn wird als Kulturmanagement verstanden. Personal, 60(7), 62-64.

Voelpel, S., & Koch, J. (2008). Der Blick auf die Stärken. Fachteil: Demographischer Wandel in KMU. Personalwirtschaft, 35(6), 44-46.

Voelpel, S., Koch, J., & Korff, J. (2008). Die Großen im auf dem Weg zur demografischen Fitness. Personalwirtschaft, 35(4), 44-46.

Roßnagel, C., Picard, M., & Voelpel, S. (2008). Lernen jenseits der 40. Personal, 60(4), 40-42.

Voelpel, S., & Koch, J. (2008). Die neuen Davids. Personalwirtschaft, 35(2), 49-51.

Otto, S., & Voelpel, S. (2007). Demographischer Wandel in der Wirtschaft: Warum Unternehmen ältere Arbeitnehmer brauchen. Ökologisches Wirtschaften, 26(4), 12-13.

Voelpel, S. (2007). Der Student als König und Schwerstarbeiter. Eindrücke von der Lehre an der Universität Harvard. Forschung & Lehre, 14(10), 598-600.

Voelpel, S. (2007). Demografischer Wandel – Sage keiner, er sei nicht gewarnt worden. Personalwirtschaft, 34(8), 18-22 (Comment by Wolfgang Clement, Chairman of the Adecco Institute).

Rossnagel, C., & Voelpel, S. (2007). Qualifizierung älterer Mitarbeiter: Keine Einheitsweiterbildung. Persorama, 31(1), 24-29.

Voelpel, S., von Pierer, H., & Streb, C. (2007). The mobile company: An integrated model for mobilizing to innovate. Profile, 13, 59-65.

Voelpel, S., & Leibold, M. (2006). Wettbewerbsfaktor Innovation. Leitartikel, Personalwirtschaft, 33(12), 12-16.

Han, Z., & Voelpel, S. (2006). Kopierschutz in China. Personalwirtschaft, 33(10), 42-45.

Voelpel, S., & Streb, C. (2006). Wettbewerbsfähigkeit im Demographischen Wandel: Vom Risiko zur Chance. Personalwirtschaft, 33(8), 24-27.

Kohlbacher, F., & Voelpel, S. (2006). Sayonara Wissensträger: das „Jahr-2007-Problem“ in Japan. Personalwirtschaft, 33(8), 14-16.

Voelpel, S., & Han, Z. (2006). Chinesische Rohdiamanten. Personalwirtschaft, 33(5), 26-29.

Voelpel, S. (2006). Karriereplanung. Rubrik: Karriere Spezial. GQ – Gentleman’s Quarterly, April, 166.

Voelpel, S., & Arnold, H. (2006). Jedes Alter hat seine Kompetenz. Schwerpunkt: Lebenslanges Lernen. Personalwirtschaft, 33(1), 14-17.

Voelpel, S., & Davenport, T. (2004). Siemens takes four steps – Establishment of a global knowledge sharing system. Economic Observer, September 27, 52.

Voelpel, S. (2002). Das mobile Unternehmen der Zukunft. Forum, 18(5), 11.

Hilb, M., & Voelpel, S. (2001, Juni, 2). Glocalpreneurs. Hoffnungsträger einer globalen Zivilisation. In: She comes in colors: Freier Fall ins globale Hier und Jetzt, Personnel. Süddeutsche Zeitung.

Voelpel, S. (2000, September 2). Auf die Plätze – fertig – know! Wissensmanagement @ speed schafft die Voraussetzungen für die neue Ökonomie“. In: Fit for Success: Die besten Management Career Energizer. Personnel. Süddeutsche Zeitung.

Voelpel, S. (1999). Energie im Überfluß. In W. Spieß (1999), Gesundheitstrends. Lindau/Bodensee: Fischer.

Voelpel, S. (1998). Die Entwicklung der Raum- und Zeitvorstellung. Kant versus moderne Wissenschaft als interdisziplinärer Versuch. In: Folgenlos – Zeitschrift für Sozioökonomische Systemanalyse und Folgenabschätzung, 4, 57-74. Augsburg: Extraordinariat für Angewandte Psychologie Prof. Dr. Martin Stengel.

Book Reviews

Leibold, M. & Voelpel, S. (2013). The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out by C. Christensen & H. Eyring (Review article). Academy of Management Learning and Education, 12(4), 676-679.

Voelpel, S., & Leibold, M. (2012). Indispensable: When Leaders Really Matter by G. Mukunda (Review article). Organization Studies, 33(12), 1787-1794.

Voelpel, S., & Meyer, J. (2006). Complex knowledge: Studies in organizational epistemology by H. Tsoukas (Review article). Organization Studies, 27(10), 1563-1569.

Voelpel, S., & Dous, M. (2006). Lost knowledge: Confronting the threat of an aging workforce by D. DeLong (Review article). Academy of Management Perspectives, 20(4), 125-126.

Voelpel, S., & Streb, C. (2006). Sticky knowledge: Barriers to knowing in the firm by G. Szulanski (Review article). Academy of Management Learning and Education, 5(2), 249-251.

Voelpel, S., & Dous, M. (2004). What’s the big idea? Creating and capitalizing on the best new management thinking by T. Davenport, & L. Prusak with J. Wilson (Review article). Long Range Planning, 37(5), 477-479.

Davenport, T., & Voelpel, S. (2004). Strategic management in the knowledge economy by M. Leibold, G. Probst & M. Gibbert (Review article). Long Range Planning, 37(1), 103-105.